Zo doen wij dat!

Zo doen wij dat!

Welkom bij ons thuis! In deze blog geef ik jullie graag een inkijkje in ons leven als homeschoolers.

Thuisonderwijs of unschooling?

Regelmatig krijg ik de vraag of wij voor thuisonderwijs of unschooling kiezen. Onze aanpak is een combinatie van beide. Ik ben erg positief over unschooling, maar merk dat ik toch nog wat houvast nodig heb vanuit het systeem. Ik heb ervoor gekozen om in grote lijnen een weekplanning te hanteren, maar wel met ruimte voor keuzes en invulling vanuit de kinderen.

Zo ziet onze weekplanning voor de kinderen er momenteel uit:

De dag opstarten

Toen onze dochter nog naar school ging, was het elke morgen “rennen, springen, vliegen, duiken, vallen en weer opstaan.” Haha, een tikje overdreven, maar het was wel elke ochtend strijd om op tijd op school te geraken. Zeker omdat onze dochter elke dag met tegenzin ging.

Met thuisonderwijs is dat anders: het grote voordeel is dat je de dag op eigen tempo kan beginnen. De meeste dagen ben ik zelf rond 7 uur wakker om de hondjes uit te laten. De kinderen worden meestal rond 8 uur wakker. Nadat we zijn aangekleed en hebben ontbeten, begint onze dag met het versje over de dagen van de week en het kiezen van het weerkaartje (Is het vandaag zonnig/bewolkt/regen/mist/etc.). Meestal zingen we samen nog wat liedjes en spelen de kinderen in de speelhoek terwijl ik de keuken even opruim.

De dieren verzorgen

Vaste prik is het voeren en verzorgen van onze dieren. De kinderen helpen altijd graag mee. Ik vind het belangrijk om ze hierbij te betrekken, omdat ze er verantwoordelijkheden mee leren. Tijdens het verzorgen van de dieren stellen de kinderen heel veel vragen en al doende leg ik ze van alles uit. Een mooi voorbeeld van leren van het leven.

Dit zijn Mik en Sik, onze bokjes.

Keuze activiteit: wat gaan we samen doen?

Als we klaar zijn met de dieren, mogen de kinderen kiezen uit één van de activiteiten van onze keuzebladen. We hebben een blad met binnenactiviteiten en een met buitenactiviteiten. Afhankelijk van het weer, kiezen we voor een activiteit binnen of buiten.

Mocht je het een leuk idee vinden om ook met een keuzeblad te werken: je kan het op maat van je gezin vormgeven met de activiteiten die jullie graag doen.

Samen koken en eten

Sinds we overdag thuis zijn, eten we ’s middags warm en ’s avonds iets kleins (brood, salade, soep). Ik vind dit een prettig ritme, zeker op de dagen dat we ’s middags activiteiten buitenshuis hebben. Ik hoef ’s middags veel minder op de tijd te letten, omdat ik geen eten meer hoef te koken. Koken is bij ons een gezamenlijk momentje: onze dochter van 4,5 vind het fantastisch om mee te helpen. Ze wast en snijdt de groentjes, ze mengt sausjes, ze doet dingen in een schaal en ze dekt de tafel. Dat heb je op school niet! Hoe basic ook: dit is ook leren van het leven.

Na het eten spelen we buiten en gaan de puppy’s ook mee spelen.

Dit is Luna, een van onze puppy’s.

Gestructureerd leermoment

Na het eten gaat onze jongste dochter vaak nog een middagdutje doen. Tijdens dit rustige moment doe ik met onze oudste dochter iets leerzaams: voorbereidende oefeningen voor taal, rekenen, schrijven, iets tekenen, knutselen, muziek maken, kralen rijgen, kleien, een educatief spel… enzovoorts… Ik zal nog een keer een aparte blog wijden aan spelend leren.

Verhaaltjes lezen

Na het leermoment is het tijd om samen een verhaal te lezen. We hebben de nodige boeken, maar we lenen ook wekelijks boeken bij de bibliotheek. Onze dochters kunnen allebei enorm genieten van een verhaaltje lezen bij mama op schoot. Op een ongedwongen manier zijn we zo ook al met taal, woordenschat en fantasie bezig.

Leuk koopje: boeken van de kringloopwinkel.

Vrij spelen

De rest van de middag laat ik de meiden vrij hun gang gaan. Ze spelen buiten, in hun speelhoek, doen een spelletje of gaan tekenen, met strijkparels spelen of iets dergelijks. Dit is voor mij tevens het moment om iets in het huishouden te doen. Vaak is het zo dat onze oudste dochter het leuker vindt om mij te helpen, dan te spelen met haar speelgoed. Ik laat haar lekker meehelpen en van alles mee doen. Ja, leren van het leven… zelfs de poets is kinderspel!

De avond

De avond ziet eruit zoals waarschijnlijk bij de meeste gezinnen: samen iets eten, nog even spelen, (poging tot) opruimen, in bad, een verhaaltje, tandjes poetsen (strijd!!!) en naar bed. De bedtijden zijn wellicht iets flexibeler dan bij schoolgaande kinderen, omdat ze de ochtend erna toch een beetje kunnen uitslapen.

Hoe zit dat met de sociale contacten?

Om ervoor te zorgen dat onze kinderen ook met andere kinderen kunnen spelen, hebben we een aantal vaste momenten in de week voor sociale activiteiten.

  • Speelafspraakjes: vaste prik op woensdagmiddag. De ene keer spelen er kinderen bij ons; de andere keer spelen onze kinderen bij een ander. We gaan met andere ouders en kinderen naar het bos, de kinderboerderij, de speeltuin … etc.
  • Speelmaatjes: eens in de drie weken organiseren we een leuke activiteit met de speelmaatjes. Dit is een mooie gelegenheid om nieuwe mensen te leren kennen en de kinderen met elkaar te laten spelen.
  • Speelbos: elke donderdag komen we hier samen met ouders en kinderen, die allen thuisonderwijs doen. De kinderen spelen samen, we zingen liedjes, lezen verhalen voor, knutselen en maken samen soep.
  • Boodschappen: de kinderen gaan meestal mee. Ik laat ze meehelpen en dingen vragen aan het winkelpersoneel. Ze tellen de appeltjes, wegen de bananen en zoeken mee naar wat we allemaal nodig hebben.
  • Turnlessen: op zaterdag hebben de meiden turnles, bij het Spagaatje. Een leuke combinatie van sportles en speeltijd met leeftijdgenootjes.
  • Bibliotheek: hier komen wij eens per week om nieuw leesvoer te halen. We gaan op de momenten dat het geen school is, want dan komen we vaak andere ouders met kinderen tegen.
  • Uitstapjes: op zondag doen we vaak uitstapjes met ons gezin. Vaak spreken we dan af met vrienden die ook kinderen hebben, zodat de kinderen met elkaar kunnen spelen.

Als thuisonderwijzer moet je wat bewuster omgaan met de sociale contacten van de kinderen. Als je hier (pro-)actief mee omgaat, heb je zeker een uitgebreid sociaal netwerk. Het voordeel ten opzichte van school is, dat de sociale context veel gevarieerder is dan in een klas. In een klas hebben de kinderen altijd dezelfde juf/meester en altijd dezelfde kinderen om zich heen. Bij thuisonderwijs komen kinderen met diverse anderen in contact: van jong tot oud.

Zeven dagen op een rij, de week is weer voorbij!

Dit was een inkijkje in onze aanpak van het thuisonderwijs. In één van de volgende blogs zal ik dieper ingaan op de manier waarop wij van leren kinderspel maken.

Veel liefs, Janneke

5 maart 2022